Voor de tentoonstelling vertelden Robbert&Frank me een verhaal. Het was een verhaal over het maken van een serie kleitabletten, iets wat hen bezig heeft gehouden in de laatste twee jaar en welke ook op de tentoonstelling te zien zijn. Frank&Robbert maken eerst een digitale tekening om daar vervolgens een drie dimensionale matrijs van te maken. Met deze matrijs slaan ze een reliëf in de klei. Wanneer de tekening in de klei staat wordt het tablet met glazuur gekleurd en daarna gebakken. Om klei te bakken zijn zeer hoge temperaturen nodig. In hun neiging om dingen zelf te doen maakten Robbert&Frank een put en in die put stookten zij een vuur van meer dan duizend graden Celsius. Zij plaatsten de kleitabletten in het vuur en stuk voor stuk barstten de tabletten door de schok van de extreme temperatuurverschillen. Op de bodem van de put lagen echter enkele vuurvaste stenen. Per toeval lagen onder deze stenen een aantal takjes. Doordat de hitte via de stenen zeer geleidelijk werd verspreid, waren de takjes langzaam perfect verkoold. Hun plan was mislukt, maar een eeuwenoud tekenmateriaal was per toeval herontdekt.
In het werk van Frank&Robbert staat beeldvorming centraal. Hoe zien wij de wereld, hoe zien wij onszelf en hoe tonen we dit aan anderen? Net als bij lxhxb komt deze vraag al terug in de naam die zij aan zichzelf hebben gegeven. In alle officiële communicatie heten zij Robbert&Frank Frank&Robbert. Aan elkaar geschreven als één woord, maar wel verdubbeld en gespiegeld. Zij zijn twee helften die samen een zijn en bovendien zonder hiërarchie.
Begin dit jaar hebben Robbert&Frank met het werk R&F F&R Cosmology 1.0 een stap gezet om het totaalbeeld van Frank&Robbert uit te dragen en bij te werken. Hun eerste kosmologie is een monumentale wandtekening gemaakt voor de solo-tentoonstelling Breadcrumbs in Be-Part, Waregem. In dit werk gebruiken Robbert&Frank het door hen herontdekte medium van de houtskool. Daarmee leggen zij in een geheel eigen beeldtaal de geschiedenis van Robbert&Frank bloot door het te verbinden met de grotere zoektocht van de mensheid. Voor Narratives werken zij verder op deze eerste monumentale tekening. In deze tweede versie verbinden zij de recente gebeurtenissen rondom het coronavirus met de even recente ontstaansgeschiedenis van lxhxb.
De boodschappen die Frank&Robbert ons meegeven zijn zelden grote openbaringen. Soms zijn ze zelfs ietwat banaal en naïef, zoals hun slogan ‘Ga weg leed van de wereld’. De kracht van hun werk is dat zij voor deze relatief eenvoudige commentaren telkens weer een nieuwe uitdrukkingsvorm ontdekken, waarmee zij steeds opnieuw een weg vinden om zichzelf met hun publiek te verbinden.
zie ook het artikel van Vlaamse Cultuurhuis de Brakke Grond in de serie "En Nu?" laten makers zien hoe ze zichzelf opnieuw uitvinden via https://brakkegrond.nl/verdieping/69/corona-documentatiedrang-van-robbertfrank-frankrobbert/?utm_source=MailingLijst&utm_medium=email&utm_campaign=02-07-2020